جدیدترین گزارش تحلیلی اسنپ از وضعیت ترافیکی مهر ۱۴۰۴ تصویری تازه از الگوی تردد شهروندان در ۱۰ کلانشهر کشور ارائه میدهد. این گزارش نشان میدهد سهم سفرهای صبحگاهی نسبت به سال گذشته ۵.۸ درصد رشد داشته و تغییراتی در زمان اوج ترافیک و رفتار کاربران به ثبت رسیده است.
تغییر الگوی ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی
بر اساس دادههای اسنپ، ترافیک صبحگاهی از ساعت ۶:۳۰ آغاز و در ساعت ۷ به اوج میرسد. در مقایسه با مهر ۱۴۰۳، بازه اوج ترافیک صبح کوتاهتر شده است. در مقابل، ترافیک عصرگاهی نیم ساعت زودتر آغاز میشود و در ساعت ۱۸ به بیشترین حد خود میرسد. این تغییرات بهویژه تحت تأثیر شناوری ساعات کاری ادارهها و افزایش استفاده از سفرهای اشتراکی رخ داده است.

افزایش سفرهای موفق با وجود کاهش تقاضا
اگرچه تعداد درخواستهای سفر در اوج صبحگاهی نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش داشته، اما به دلیل بهبود نرخ پذیرش رانندگان، تعداد سفرهای موفق ۵.۸ درصد افزایش یافته است. کاهش ۲.۲ درصدی حجم ترافیک صبحگاهی، رفع اختلالات جیپیاس و رشد استفاده از سرویسهای اشتراکی از عوامل مؤثر در این بهبود عنوان شدهاند.
سهم سفرهای اشتراکی در کاهش فشار ترافیک
یکی از نکات برجسته گزارش، سهم ۷.۶ درصدی سفرهای اشتراکی اسنپ در ساعات صبحگاهی است. بیشترین استفاده از این سرویس در بازه ۵ تا ۶:۳۰ صبح در مناطق پرتردد تهران ثبت شده است. این روند علاوه بر کاهش تقاضای همزمان، به مدیریت بهتر عرضه و تقاضا در ساعات پررفتوآمد کمک کرده و زمان آغاز سفرهای درونشهری را برای کاربران تغییر داده است.
تحلیل نسبت تقاضا به عرضه و نوسان قیمتها
بررسی دادهها نشان میدهد در ساعات ابتدایی روز، نرخ تقاضا سریعتر از عصر افزایش مییابد، اما در ساعات عصرگاهی عامل اصلی افزایش هزینه و زمان سفر، حجم بالای ترافیک است. طبق آمار:
- پیش از ساعت ۶ و پس از ۷:۳۰ صبح، نسبت تقاضا به عرضه متعادلتر میشود و زمان انتظار کاربران کاهش مییابد.
- از ساعت ۱۹ به بعد، حجم ترافیک روند نزولی پیدا میکند و مدت زمان سفرها به سطح ساعات عادی نزدیک میشود.
این یافتهها نشان میدهد کاربران با جابهجایی هوشمندانه زمان سفر حتی به میزان ۳۰ دقیقه میتوانند هزینه و زمان سفر خود را بهطور محسوسی کاهش دهند.
جایگاه تاکسیهای اینترنتی در حملونقل شهری
طبق گزارش اسنپ، حدود ۷ تا ۸ درصد از کل سفرهای درونشهری در ۱۰ کلانشهر کشور توسط تاکسیهای اینترنتی انجام میشود. انتشار منظم این گزارشهای دادهمحور از سوی اسنپ، تلاشی برای کمک به مدیریت ترافیک شهری و ارتقای تجربه سفر کاربران ارزیابی میشود.
من فارغالتحصیل رشته مهندسی نرمافزار هستم و از همان دوران دانشگاه به دنیای تکنولوژی و تحولات آن علاقهمند بودم. فعالیت حرفهای خودم را از سال ۱۳۹۶ با نوشتن مقالات تحلیلی درباره هوش مصنوعی و برنامهنویسی در یک وبلاگ شخصی آغاز کردم. پس از کسب تجربه، به عنوان نویسنده و تحلیلگر با مجلات و وبسایتهای مختلف تکنولوژی همکاری کردم و اکنون به عنوان دبیر سرویس فناوریهای نوظهور در یک مجله معتبر تکنولوژی فعالیت میکنم. تلاش من این است که آخرین پیشرفتها و دستاوردهای این حوزه را به زبانی ساده و کاربردی برای مخاطبان ارائه دهم.