در حالی که گزارشها از کاهش سهم بازار اپل در چین، دومین بازار بزرگ این شرکت، حکایت دارند و رقبای داخلی مانند شیائومی با رشد چشمگیری روبرو هستند، فروشندگان و فروشگاههای آنلاین چینی دست به اقدامی قابل توجه زدهاند. به منظور تحریک تقاضا و مقابله با این روند نزولی، تخفیفهای قابل توجهی بر روی مدلهای مختلف آیفون 16، از جمله مدل پرطرفدار آیفون 16 پرو، اعمال شده است. این کاهش قیمتها در آستانه رویداد بزرگ خرید نیمه سال چین، موسوم به “جشنواره 618” که در 18 ژوئن برگزار میشود، صورت میگیرد.
به عنوان مثال، در پلتفرم محبوب JD.com، مدل 128 گیگابایتی آیفون 16 پرو با قیمت 5469 یوان (تقریباً 759 دلار با نرخ تبدیل مستقیم) به فروش میرسد. این رقم، 2530 یوان کمتر از قیمت رسمی 7999 یوانی (تقریباً 1100 دلار با نرخ تبدیل مستقیم) است که توسط اپل تعیین شده است.
نکته جالب توجه این است که مدل استاندارد آیفون 16 با حافظه داخلی 256 گیگابایت نیز مشمول تخفیف شده و با همان قیمت 5469 یوان عرضه میشود که 1530 یوان کمتر از قیمت معمول 6999 یوانی (تقریباً 970 دلار با نرخ تبدیل مستقیم) آن است. این قیمتها شامل یارانههای محصولات دیجیتال دولتی نیز میشوند. فروشگاه Tmall متعلق به علیبابا نیز پیشنهادات مشابهی را ارائه میدهد. پس از اعمال کوپنها و یارانههای موجود، آیفون 16 پرو (128 گیگابایتی) با قیمت 5499 یوان، معادل 2500 یوان تخفیف، به فروش میرسد.

هنوز مشخص نیست که آیا اپل به طور مستقیم در این کاهش قیمتها دخالت دارد یا اینکه این اقدام صرفاً توسط خود پلتفرمهای فروشگاهی صورت گرفته است. در سالهای گذشته، اپل گهگاه در طول جشنواره “618” از طریق تبلیغات خود یا به طور غیرمستقیم از طریق پلتفرمهای همکار و فروشندگان مجاز، قیمتها را کاهش داده است.
به گفته ویل وونگ، تحلیلگر IDC، به نظر میرسد اپل در حال تکرار استراتژی تبلیغاتی سال گذشته خود است. با تخفیف دادن برخی مدلها مانند آیفون 16 پرو، اپل احتمالاً در تلاش است تا قیمتهای خود را با یارانههای دولتی محلی که برای حمایت از مصرف دیجیتال در نظر گرفته شدهاند، هماهنگ کند.
در ژانویه سال جاری نیز اپل اقدام نادری انجام داد و تخفیفهایی تا سقف 500 یوان (تقریباً 70 دلار با نرخ تبدیل مستقیم) را در وبسایت رسمی خود ارائه کرد. خردهفروشان چینی نیز به طور سنتی پیشنهادات مشابه و محدود به زمان را در حوالی رویدادهای فروش بزرگ ارائه میدهند.
با وجود این تلاشهای تبلیغاتی، آمارها نشان میدهد که میزان حمل و نقل گوشیهای هوشمند اپل در چین در سه ماهه اول سال جاری با کاهش 9 درصدی روبرو شده است. در مقابل، رقبای داخلی مانند شیائومی و هواوی در همین مدت شاهد رشد 40 و 10 درصدی در میزان حمل و نقل خود بودهاند، همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد. این کاهش قیمتهای اخیر میتواند تلاشی از سوی اپل برای احیای جایگاه خود در بازار رقابتی چین و جذب مجدد مصرفکنندگان باشد، به ویژه در آستانه یک رویداد خرید مهم که میتواند تاثیر قابل توجهی بر فروش کلی این شرکت در این منطقه داشته باشد. اینکه آیا این استراتژی جدید میتواند روند نزولی فروش اپل در چین را معکوس کند، موضوعی است که گذر زمان آن را مشخص خواهد کرد.