آیفون در سالهای اخیر ضربات بزرگی را متحمل شده و رنج زیادی کشیده است، اما اکنون به نظر میرسد که با این ارتقاء هوش مصنوعی جدید، آماده پرواز به آیندهای روشنتر است.
وقتی صحبت از گوشیهای هوشمند میشود، عموماً یا اپل یا سامسونگ، در ذهن مردم نقش میبندد. چیزی که ممکن است بسیاری از مردم (که نگاه دقیقی به دنیای فناوری ندارند) از آن شگفتزده شوند، این است که اپل با مشکلاتی در فروش روبرو بوده است.
درست است که آیفون ۱۶، طبق گفته برخی از شرکتهای تحلیلگر، همچنان پرفروشترین گوشی هوشمند در جهان در سال ۲۰۲۴ است، اما واقعیت این است که اپل واحدهای کمتری را در بزرگترین بازار تلفن در جهان (که همان چین است) میفروشد.
در میان موارد دیگر، مانند احیای تماشایی هواوی از تحریمهای اعمال شده توسط ایالات متحده، یا عملکرد فوقالعاده ویوو اخیراً، اپل به احتمال زیاد به دلیل آیفونهای فروخته شده در چین با مشکلاتی در فروش مواجه است. البته، مسئله گستردهتر عقب ماندن اپل از رقبایش در زمینه هوش مصنوعی به طور کلی وجود دارد، اما این موضوع مورد بحث ما نیست.

اپل، ChatGPT شرکت OpenAI را از طریق Apple Intelligence در دستگاههای خود ادغام کرده است. با این حال، ChatGPT در چین در دسترس نیست، جایی که خدمات هوش مصنوعی مولد نیاز به تأیید دولت دارند. و مردم آنجا هوش مصنوعی خود را میخواهند. از این رو، آیفون ۱۶ – که فاقد هوش مصنوعی پیشرفته است – هیچ شانسی برای رقابت با رقبای خارج از کشور ندارد.
برای رعایت مقررات و رسیدگی به سهم بازار رو به کاهش خود در منطقه، اپل محتاطانه به دنبال مشارکت با شرکتهای محلی است.
و این دقیقاً همان کاری است که اپل انجام داده است – و اکنون به نظر میرسد که مشارکتی را که به دنبال آن بوده، پیدا کرده است.
سپیده دم جدید
اپل با علیبابا برای ارائه ویژگیهای مبتنی بر هوش مصنوعی به آیفونها در چین همکاری میکند. هدف این همکاری، که توسط جو تسای، رئیس علیبابا در اجلاس جهانی دولتها در دبی تأیید شد، بازیابی جایگاه از دست رفته در بازاری است که در آن با رقابت شدید داخلی دست و پنجه نرم کرده است.
همانطور که در بالا ذکر شد، عدم وجود قابلیتهای پیشرفته هوش مصنوعی در دستگاههای آن به عنوان یک عامل کلیدی برای مشکلات فروش آن، بهویژه از آنجایی که رقبایی مانند هواوی ویژگیهای مبتنی بر هوش مصنوعی را در گوشیهای هوشمند خود گنجاندهاند، ذکر شده است.
تأثیر آن به ویژه در سال ۲۰۲۴ مشهود بود، زمانی که اپل موقعیت خود را به عنوان فروشنده برتر گوشیهای هوشمند در چین از دست داد. اطلاعات تحقیقات بازار از Canalys نشان داد که محمولههای اپل در چین ۱۷ درصد کاهش یافته است و به ویوو و هواوی اجازه میدهد دو جایگاه برتر را کسب کنند و اپل را به جایگاه سوم برسانند.
در ابتدا، اپل بایتو را به عنوان شریک اصلی هوش مصنوعی خود در نظر گرفته بود، اما مدلهای این شرکت گزارشاً نتوانستند استانداردهای اپل را برآورده کنند. سپس، اپل مشارکت با تنسنت، بایتدنس و دیپسیک را قبل از انتخاب نهایی علیبابا بررسی کرد.
انتظار میرود ادغام مدلهای هوش مصنوعی علیبابا، تجربه آیفون را با استفاده از انبوه دادههای کاربر علیبابا از پلتفرمهای تجارت الکترونیک و پرداخت آن بهبود بخشد. این میتواند خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی شخصیتر و کارآمدتری را امکانپذیر کند و به اپل کمک کند شکاف خود را با رقبای چینی خود پر کند.
در همین حال، رقابت در بخش هوش مصنوعی چین همچنان تشدید میشود. بایدو اعلام کرد که ربات چت هوش مصنوعی آن، Ernie Bot، از آوریل به صورت رایگان در دسترس خواهد بود، حرکتی که احتمالاً با هدف افزایش پذیرش در بازاری که به طور فزایندهای شلوغ است، انجام میشود.
اخبار تکنولوژی را در مجله خبری آپلود پیگیری کنید.