شرکت Fitbit، سازنده دستگاههای پوشیدنی، به دلیل نقص فنی در ساعت هوشمند Ionic و عدم گزارش به موقع آن به کمیسیون ایمنی محصولات مصرفکننده ایالات متحده (CPSC)، مجبور به پرداخت جریمهای سنگین به مبلغ 12.25 میلیون دلار شده است.
در سالهای 2018 تا 2020، گزارشهای متعددی از گرم شدن بیش از حد ساعت هوشمند Ionic و در نتیجه سوختگیهای شدید کاربران، از جمله سوختگیهای درجه دو و سه، به دست Fitbit رسید. با وجود آگاهی از این نقص فنی، شرکت Fitbit به سرعت به CPSC گزارش نداد که این موضوع تخلفی جدی محسوب میشود.
در نهایت، در سال 2022، Fitbit به همراه CPSC اقدام به فراخوان این ساعت هوشمند کرد. در این فراخوان اعلام شد که بیش از 115 گزارش از گرم شدن بیش از حد باتری ساعت هوشمند Ionic در ایالات متحده دریافت شده است.
به منظور جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی، Fitbit موظف شده است تا اقدامات لازم را برای بهبود سیستمهای کنترل کیفیت و گزارشدهی خود انجام دهد و همچنین گزارش سالانهای از اقدامات انجام شده در این زمینه ارائه کند.
این جریمه سنگین، هشدار جدی برای شرکتهای تولیدکننده محصولات الکترونیکی است که در صورت عدم رعایت استانداردهای ایمنی و عدم گزارش به موقع نقصهای فنی، با عواقب جدی مواجه خواهند شد. این اقدام همچنین نشان میدهد که ایمنی مصرفکنندگان یکی از مهمترین اولویتها برای نهادهای نظارتی است.
اخبار تکنولوژی را در مجله خبری آپلود پیگیری کنید.