عینک ویژن پرو اپل، که در سال ۲۰۲۳ به عنوان «پلتفرم اصلی» بعدی این شرکت معرفی شد، هنوز یک سال پس از عرضه با مشکل کمبود اپلیکیشنهای کاربردی مواجه است. اپل آمار دقیقی از تعداد اپلیکیشنهای موجود برای این هدست ۳۵۰۰ دلاری ارائه نمیدهد و روند افزایشی اپلیکیشنهای جدید نیز به کندی پیش میرود.
با وجود وعدههای اپل مبنی بر ایجاد تجربیات جدید توسط توسعهدهندگان، شرکتهای بزرگ فناوری مانند گوگل، متا و نتفلیکس هنوز اپلیکیشنهای اصلی خود را برای ویژن پرو عرضه نکردهاند. در عوض، توسعهدهندگان مستقل با ایدههای نوآورانه، این خلأ را پر میکنند. برای مثال، آدام روزیک، برنامهنویس لهستانی، ۱۷ اپلیکیشن برای ویژن پرو طراحی کرده که از میان آنها میتوان به اپلیکیشنهای دید در شب، بازی ویدیویی و اسکن سه بعدی ساختمان اشاره کرد.
روزیک معتقد است که «محاسبات فضایی» آینده پلتفرمهای فناوری هستند و توسعه اپلیکیشنها در این حوزه، او را در موقعیت ممتازی قرار میدهد. هرچند درآمد حاصل از این اپلیکیشنها هنوز به اندازهای نیست که به شغل تمام وقت تبدیل شود، اما با افزایش تعداد کاربران ویژن پرو، این درآمد نیز در حال افزایش است.

اپل آخرین بار در ماه اوت آمار اپلیکیشنهای ویژن پرو را بهروزرسانی کرد و اعلام کرد که این پلتفرم ۲۵۰۰ اپلیکیشن دارد. با این حال، بر اساس آمار AppFigures، کمتر از ۱۹۰۰ اپلیکیشن از این تعداد تا پایان ژانویه فعال باقی ماندهاند. در مقابل، متا با عرضه هدست Quest 3S، که قیمت بسیار پایینتری دارد، توانسته است تعداد اپلیکیشنهای فروشگاه کوئست را به ۱۰ برابر افزایش دهد.
علاوه بر اپلیکیشنهای اختصاصی، حدود ۱.۵ میلیون اپلیکیشن آیفون و آیپد نیز به ویژن پرو پورت شدهاند، اما این اپلیکیشنها به صورت صفحات دوبعدی در داخل هدست نمایش داده میشوند.
اپل آمار فروش ویژن پرو را منتشر نمیکند، اما تخمینها نشان میدهد که کمتر از یک میلیون دستگاه به فروش رفته است. با توجه به قیمت بالا و کمبود اپلیکیشنهای کاربردی، توسعهدهندگان امیدوارند که نسل بعدی ویژن پرو سبکتر، ارزانتر و با اپلیکیشنهای بیشتر عرضه شود.
اخبار تکنولوژی را در مجله خبری آپلود پیگیری کنید.